GODE RÅD TIL DEN GODE PRÆSENTATION
- Vær helt ærlig overfor dig selv mht. hvilket mål du har; skal du imponere,
- sælge,
inspirere, selv have viden ud af tilhørerne eller hvad vil du helt præcist?
- Fortæl altid hvad de kan få ud af at høre på netop dig
- Keep it simple and short – også Powerpoint – højest 7 sætninger af 7 ord på hvert slide
- Beslut dig for hvilken fornemmelse dine tilhørere skal have når de går ud af døren, ud over den information du vil give dem.
- Forbered hvad din første og sidste sætning skal være – øv dem .
GODE RÅD TIL DEN GODE REFERATTEKNIK
- Brug meget tid til at lytte og notér kun i perioder, ikke hele tiden
- Lav dit eget system for forkortelser
- Glem alt om grammatik og retstavning
- Skriv mødereferat ind i dagsordenen – på pc
- Noter kun ”hovedordene” ( ofte er det udsagnsord og navneord)
GRATIS GODE RÅD FØR UDSTATIONERING
- Kend dine egne forventninger og mål
- Vær klar over de vigtigste kendetegn ved netop din kultur
- Sæt dig ind i herskende normer og værdier i det pågældende land
- Undersøg hvor har du din viden fra om det pågældende land – og vær klar over dine egne fordomme
- Lær dig basal forretningsetikette i den kultur du kommer til
GRATIS GODE RÅD I DIALOG MED PATIENTER FRA ANDRE KULTURER
- Vær omhyggelig med instruktioner – sig også det du tager for givet patient ved
- Træd i karakter som autoritet
- Hvis du er i tvivl om noget, så spørg den du taler med
- Opsummer, eller bed modparten om at gøre det
- Bestil tolk, hvis det danske sprog er dårligt, brug ikke børn og pårørende som tolke
GRATIS GODE RÅD OM INTERKULTUREL KOMMUNIKATION
- Kend dine stereotyper og vid hvordan de virker
- Kend din egen kommunikationsstil
- Opsummer oftere, og brug aktiv lytning bevidst
GRATIS GODE RÅD OM KINA
- Giv de rigtige gaver til de rigtige personer
- Stil konkrete spørgsmål
- Undersøg nærmere når du får svarene: Ja og Nej
- Tænk aktivt på at “give” andre “ansigt” – og ikke kun på at undgå at tabe ansigt
- Tænk mere hierarkisk end vi normalt gør i arbejdssituationer i Danmark
GRATIS GODE RÅD OM KOMMUNIKATION OG ASSERTION
- Brug helst “jeg-budskaber” dvs. hold bolden på din egen banehalvdel
- Brug “replay-teknikken”: gentag dit hovedbudskab 3 gange
- Skeln mellem facts og synspunkter
- Kritisèr konstruktivt, uden angreb og vurdering
- Hvis du giver forslag til andre: uden pres og med præcist ordvalg
GRATIS GODE RÅD TIL AT PLANLÆGGE DIT ARBEJDE OPTIMALT
- Find ud af hvordan du bruger tiden lige nu
- Sæt mål – der er vigtige for dig også personligt, ikke kun for arbejdspladsen
- Lav konkrete handlingsplaner for vigtige mål
- Find dine tidsrøvere
- Snak med dine kolleger om jeres tidsrøvere